In september vorig jaar schreven we over waarom het juist zinvol is om te investeren in je eigen personeel. De steeds krappere wordende arbeidsmarkt laat zien dat dat onderwerp nog steeds actueel is. Ook als je de HR trends leest voor 2023, dan zie je dat naast ‘personeel aantrekken’ ook het thema ‘personeel behouden’ steeds belangrijker wordt. Dit jaar ligt voor veel organisaties de focus op wat genoemd wordt de ‘employee experience’. Hoe medewerkers een organisatie ervaren, en dat begint al bij het eerste contact, heeft een sterke relatie met waarom medewerkers blijven of vertrekken. Hoe kan het inzetten van online assessments een rol spelen in een positieve employee experience voor jouw medewerkers?
1. Zet online assessment in als onderdeel van de sollicitatieprocedure
‘Een online assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure’ is een zin die in menig vacaturetekst terugkomt. Schrikt dat kandidaten af? Wellicht, maar het zal het gros er zeker niet van weerhouden om te solliciteren als zij de functie écht interessant vinden. Sterker nog, we horen regelmatig van klanten dat het voor veel sollicitanten vaak een reden is om juist te solliciteren. Ze zien het als een teken dat er in mensen wordt geïnvesteerd en dat er aandacht is voor persoonlijke en professionele ontwikkeling van mensen. Zeker voor de generaties die net starten op de arbeidsmarkt of nog niet zo lang werkzaam zijn (Generatie Y en Z) is zelfontwikkeling een belangrijk thema. Voor generatie Z is het zelfs heel erg belangrijk dat het werk dat ze doen zo goed mogelijk bij hun drijfveren, normen en waarden past, maar ook dat ze ruime gelegenheid hebben om zich te ontwikkelen. Twee vliegen in één klap: met een online assessment in je vacaturetekst heb je voor deze generatie meteen de eerste positieve employee experience te pakken én zowel jij als de kandidaat krijgen inzicht in de match tussen kandidaat en werk/organisatie. Het voorkomt een ‘bad hire’, want generatie Z maakt gemakkelijk een overstap naar een andere functie als ze het werk onvoldoende vinden aansluiten.
2. Online assessment als fundering voor de ontwikkeling van werknemers
Veel werkgevers denken nadat het arbeidscontract getekend is, ze lekker achterover kunnen hangen en de kersverse collega zijn weg wel vindt. Een inwerkperiode is vaak tot daar aan toe, maar daarna worden werknemers vaak helemaal los gelaten tot het jaarlijkse functionerings- en beoordelingsgesprek…. Een trend die wij zien is dat veel werkgevers daar van afstappen; het betekent veel werk voor de leidinggevenden, want er moeten ineens allemaal formulieren ingevuld worden, en het geeft veel werknemers behoorlijk wat stress. Steeds vaker worden er meer informele gesprekken ingepland en wordt het ontwikkelgesprek ‘ongoing’ gevoerd in plaats van twee keer per jaar. Hoe mooi is het dan om de resultaten van het online assessment erbij te pakken: doet de medewerker nog waar hij/zij/hen energie van krijgt en wat aansluit bij zijn/haar/hun kwaliteiten? Waarin wil de medewerker groeien en welke stappen kan iemand zetten binnen de organisatie? Het ‘ongoing ontwikkelgesprek’, met de resultaten van het online assessment als middel om dat gesprek aan te gaan, is wederom mooi voor de positieve employee experience.
3. Online assessment; ook voor de langere termijn ontwikkeling
Ook ‘duurzame inzetbaarheid’ is een trend die al even aanhoudt en voorlopig niet weg gaat. In hoeverre kan een medewerker zijn/haar huidige werk op een gezonde manier blijven uitvoeren én is hij/zij/hen ‘fit’ voor toekomstig werk? Ook hiervoor is een regelmatig gesprek tussen werkgever en werknemer van groot belang, om tijdig bij te kunnen sturen. De resultaten van een online assessment geven dan ook inzicht of er sprake is van een goede aansluiting of van ‘over kwalificatie’ of ‘onder kwalificatie’ en wat er voor nodig is om het potentieel van de medewerker optimaal in te zetten en te ontwikkelen. Een mooie ontwikkeling die we bij klanten zien, is dat ze breder durven kijken en afstappen van het ‘logische carrièrepad’. Het CV wordt steeds vaker losgelaten als er naar de toekomst gekeken wordt. Immers, een CV zegt wat je gedaan hebt, maar het zegt niet altijd iets over wat je in je mars hebt. De inzichten die online assessment opleveren, stimuleren het denken buitend functie-kaders. Zo keek een klant van ons eens naar het online assessment profiel van een collega die bij de receptie werkt en zag een grote match voor een functie als zweminstructeur binnen zijn organisatie voor haar. Met een groot tekort aan zweminstructeurs was hij extra gemotiveerd om haar voor te leggen hoe ze erin stond om eens een andere stap in haar carrière te overwegen. Een mooi voorbeeld van dat talent niet altijd van buitenaf hoeft te komen, maar misschien dichterbij is dan je denkt.
Online assessments zijn meer dan een ‘momentopname’. Het is een mooi middel om inzicht te krijgen in de kwaliteiten van mensen en biedt handvatten voor korte én lange termijn ontwikkeling. Het laat zien dat je investeert in je mensen en zo werk je (on)bewust aan het behouden van personeel, duurzame inzetbaarheid én positieve employee experience.
Benieuwd naar wat online assessments voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem contact met ons op via 073-5231278 of info@iscreen.nl