Een van de mooiste functionaliteiten van ons online testsysteem (de Wizard) vind ik persoonlijk het Groepsprofiel. Ik blijf het waanzinnig vinden om, nadat alle teamleden hun vragenlijsten hebben ingevuld, met een paar drukken op de knop een zogenaamd groepsprofiel te maken. In één oogopslag zien je waar de kwaliteiten liggen van een team, wat de teamleden verbindt, wat valkuilen en uitdagingen zijn. Het is eenvoudig om te maken, maar geeft zóveel informatie!
Onlangs sprak ik met vijf teamleden van een team waarin de samenwerking wat stroef verliep. Het groepsprofiel liet duidelijk zien dat de mensgerichte (groene) drijfveren sterk aanwezig waren in het team. Wat het groepsprofiel al liet zien en wat de individuele teamleden vervolgens bevestigden: iedereen was heel lief voor elkaar, ze spraken elkaar niet aan. Ze vonden het lastig om feedback te geven én te ontvangen en het gevolg was een ‘kunstmatige harmonie’. Ze waren heel lief voor elkaar, maar tegelijkertijd ook weer niet door niet eerlijk en open te zijn naar elkaar. Er gebeurde heel wat in de ‘onderstroom’ bij ieder van hen. Het groepsprofiel toonde daarmee de kwaliteit van het team aan en tegelijkertijd de grote valkuil. De pluskant van dit probleem: ze wilden er allemaal heel graag aan werken, want harmonie en een goede samenwerking was voor hen allemaal een sterke drijfveer!
Nog interessanter vind ik het groepsprofiel op organisatieniveau. Een groepsprofiel kun je maken met de resultaten van 2 personen, maar ook van 200 personen en zelfs meer. Daarmee kun je mooi de organisatiecultuur in beeld brengen. ‘Hoe doen wij de dingen hier? Welke successen vieren we? Waar wordt op gestuurd? Waar zijn we goed in en waar minder in?’. Bij veel telers bijvoorbeeld zie ik vaak een sterke familie-gerichte cultuur: goed zorgen voor alle medewerkers, aandacht voor een prettige sfeer. Of bijvoorbeeld heel veel aandacht voor een hoogstaande kwaliteit. Kortom; veel van deze organisaties hebben een sterke interne focus, het ontbreekt deze organisaties vaak aan een externe focus: aandacht voor ontwikkelingen in de markt en het afzetten van hun producten. Ook dat is met het groepsprofiel in één oogopslag inzichtelijk te maken. De gesprekken met verschillende medewerkers, die nog steeds van groot belang zijn voor een goed beeld van de organisatie, bevestigen vaak waar de kwaliteiten en valkuilen van een organisatie zitten. Het groepsprofiel is een prachtig middel om daarover het gesprek aan te gaan: hoe is de huidige cultuur? Wie heeft daar met name een sterke invloed op? Wat is de gewenste cultuur? Met het groepsprofiel heb je waardevolle informatie in handen om keuzes te maken als het gaat om het aannemen van mensen, maar ook als het gaat om keuzes op tactisch en strategisch niveau.
Ook meer weten over hoe groepsprofielen jouw organisatie verder kan helpen? Neem contact met ons op via 073-5231278 of info@onlineassessmentpartner.nl
Door: Carlijn Witvliet